onsdag 2. september 2015

Utforsk Seoul

Nå har jeg satt meg godt til rette på en café, fått i meg en vaffel og er klar for å fortelle om mine sprell. De siste dagene har blitt brukt til å utforske mer av Seoul. Seoul er en sinnsykt stor by med mange forskjellige bydeler som alle har sin signatur. Jeg skal nå vise litt av følgende nevneverdige bydeler: Insadong, Myeongdong og Gangnam. 

Insadong og Myeongdong


Hotteok - Frityrstekt pannekake med søtt fyll.
Veldig vanlig gatesnacks og kjempegodt!
Insadong og Myeongdong er rett ved siden av hverandre og visstnok hotspot for turister. Man finner tradisjonelle bygninger, masse kule butikker perfekt for shopping av alle slag, med kule gater i alle retninger.

Du finner butikker for alle formål her, for eksempel et sted hvor du kan kle deg i Hanbok (den koreanske "bunaden") og ta bilde sammen med venner eller familie, eller et helt kjøpesenter fylt med butikker som selger håndlagde varer. Langs gatene finner du masse boder som selger tradisjonelle koreanske gjenstander til turister og masse, masse gatemat.

Her er et knippe bilder fra turen gjennom Insadong og videre inn i Myeongdong!

Vi dro på et kjøpesenter som gikk i spiral oppover med masse små, unike butikker.



Sjiraffer på taket av senteret =P
I Myeongdong var det en del kule butikker å se! Denne heter Nature Republic.


Myeongdong har varierte gater som byr på alt du kan tenke deg.

Noen butikker bruker mer tid på fasaden enn andre. Nature Republic og Etude House er begge store merker innenfor sminke og hudpleie.

Seoul City Hall

Samsungbygget

Gangnam



Gangnam er et navn du kanskje kjenner igjen fra sangen? Gangnam er bydelen for den høyere klassen i Seoul, noe som er tydelig i mange deler av bydelen. Spesielt på butikkene og bilene legger du merke til at dette er av litt høyere prisklasse. Jeg fikk sett imponerende bygninger og gater her, samt tatt en titt på noen av de største musikkselskapenes hovedkvarter. På avstand så klart. 

K-Star road er en bred gate som går gjennom hele Gangnam. Dette er ved t-banestasjonen Apgujeong Rodeo.

Også her er fasader viktig. En dag skal jeg dra tilbake på kveldstid og ta en titt på lysene!

Bilene her parkerer hvor de vil, kjører på gangfeltene og er SKINNENDE rene. Tror ikke disse har vært borti jord noen gang?

Louis Vuitton butikken er et imponerende syn! Skal visstnok se utrolig kul ut om kvelden, så jeg gleder meg!

Langs K-star road skal det stå en rekke sånne figurer, ikke så store som denne, med samme formål som stjernene på gaten i Hollywood. Hver figur representerer en koreansk kjendis. Denne representerer Gangnam selv.

Gangnam ligger på andre siden av elven i forhold til hvor jeg bor, og man kan gå ned til elven og kikke over Han-elven.

En av mange bruer som krysser Han-elven. Langs elven ligger det en gang og sykkelsti på begge sider.


Skolen begynner enda ikke før om 3 uker, så vi har enda tid til å utforske flere deler av Seoul. Vi har også igjen å utforske området rundt der vi bor, men vi har begynt å utforske en del allerede. Vi ligger midt i smørøyet for studenter, så det er mye å se!

Her er et kart:

Dette er et klipp av kartet som viser det mest sentrale Seoul, men er faktisk ikke hele Seoul.
Stjernen på kartet er hvor jeg bor, rett nord for Hongdae (som er så lite at kartet ikke viser navnet).
Sinchon-dong er hvor skolen min, Yonsei University, ligger.
Myeongdong og Insadong ligger ved Bukchang-dong
Apgujeong-dong er hvor jeg var i Gangnam. Nøyaktig hvor stor del av det området som faktisk er Gangnam er jeg usikker på.

Etter hvert håper jeg på å ha utforsket hele Seoul, og forhåpentligvis mer av Sør-Korea også. Jeg har for eksempel kjempelyst til ferieøya Jeju, og kystbyen Busan hvor de fleste av nordemennene i landet befinner seg. Der blir det til og med feiret 17. Mai med tog på stranden! Det er noe jeg håper å oppleve.

Klem,
Audhild


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer?