tirsdag 5. mars 2013

Ikke Bare Popmusikk i Korea

Kvalitetsindie: Glen Check

Av en eller annen merkelig grunn så viser det seg at mange har en forestilling om at i Sør-Korea finner du kun musikk som Gangnam Style og boyband med hundre medlemmer som ser ut som jenter. Det ikke mange her borte i vest tenker over, og ingen har fortalt disse menneskene, er at Sør-Korea -som de fleste andre land- har et ganske utviklet miljø rundt rock, indie, electronica og alle andre sjangre som ikke er kpop. Og det er kvalitetsmusikk det er snakk om også.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke tenkte over dette selv, men etter å ha blitt introdusert for det av de Kanadiske bloggerne Simon og Martina hver søndag i et par måneder har jeg blitt introdusert til mye herlig kvalitetsmusikk. Simon og Martina lever av å blogge om musikk og livet i Sør-Korea på denne bloggen.

De som har meg på twitter har muligens sett meg nevne navn som Guckkasten og Glen Check, som er de gruppene som har tatt over hjertet mitt helt. I skrivende stund er det bare de gruppene hvor all musikken er helt i min retning, men andre grupper og artister har vist seg å ha evnen til å gjøre meg helt paff med enkelte sanger likevel.

Spilleliste

Som et resultat av at min interesse for dette miljøet i Sør-Korea har det blitt skapt en spilleliste på You Tube som jeg kommer til å oppdatere når jeg finner mer jeg liker. Hvis du har så lite som et hint av interesse for denne musikken, som virkelig ikke er bortkastet tid, så oppfordrer jeg deg til å ta en titt. Jeg kommer til å skrive på denne bloggen om jeg oppdaterer spillelisten.
(og nei, jeg har ikke tenkt til å bare legge til alt som blir slengt til meg av Simon og Martina, jeg skal faktisk finne litt selv også. Er det noe jeg syntes bør legges til så er det en annen sak)

I skrivende stund så finner du følgende artister i spillelisten:


Guckkasten - Band som høres ut som noen har stappa Muse, System of a Down og en operasanger i en mixmaster. Har mange bra sanger og fengende melodier som sitter godt. Til tross for tysk navn så synger de på koreansk.
Glen Check - Band som spiller elektronisk indiemusikk. Synger på engelsk og har gode melodier.
Idiotape - Heftig elektronika. Ser for meg at å dra konsert med disse må være helt sykt. Ingen vokaler, så språk er ingen hindring. Anbefaler å sjekke ut 'Leather'.
Smacksoft - Rolig og behagelig electronica. Veldig behagelig å høre på. Synger på både engelsk og koreansk.
Nell - Et indieband som spiller veldig vakker musikk med dype meninger. Merker kallenavnet "Korean Coldplay" gjentar seg. Musikkvideoen "The Day Before" som ligger i spillelisten anbefales for alle, da den tar tak i deg og får deg til å tenke litt. Synger på koreansk og engelsk.
No Brain - Et punkband som legger seg mot ska-sjangeren i den sangen som ligger i spillelisten. Jeg har enda å sjekke ut mer av disse gutta, men det jeg hørte på denne sangen likte jeg veldig godt. Det ligger humor der en plass, og det liker jeg. Synger på koreansk.
MFBTY - Står for "My Fans are Better Than Yours". Dette kan egentlig klassifiseres som pop i disse dager, men det skiller seg fra kpopen nok til å havne her. Dette er musikk som minner veldig mye om vår typiske vestlige musikk, samtidig som det ikke ligner det likevel. Musikkvideoen får pluss for å være kreativ. Disse er ganske store i landet sitt, har jeg inntrykk av. Synger en blanding av koreansk og engelsk.
Garlixx - Dette er vel en slags reggae? Jeg er ikke sikker. Musikkvideoen er morsom og sangen er lett og fengende. Jeg har prøvd å søke rundt etter mer, men det virker som dette er den eneste videoen så langt. Synger på koreansk.
(all denne musikken har jeg oppdaget ved hjelp av Simon og Martinas blogg)

Her har du muligheten til å sjekke ut og eventuelt lagre spillelisten:


2 kommentarer:

  1. Har hørt om Nell, men ikke de andre. Skal ta en titt! :) Liker bloggen din forresten! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Må si jeg ble veldig frelst av Nell sin musikk. Følg med på spillelista, så dukker det opp mer godmusikk etter hvert også.

      Slett

Kommentarer?