torsdag 7. mars 2013

Playlist oppdatering

Karene i bandet Busker Busker ble veldig populære ganske raskt i hjemlandet.

Dette er da fortsettelsen på serien om musikk fra Sør-Korea som ikke er K-Pop. Les dette innlegget først.
I dagens oppdatering har jeg vært på YouTube og funnet litt musikk på egen hånd. Jeg må si; det er sinnsykt mye forskjellig der ute. Finner man én sang man liker, ligger det 10 til i "related videos" kolonnen. I dag skal jeg dele med deg 1 artist jeg fant som viste seg å ha mye å gi, og 2 gode låter av andre artister.

PS: Om du sitter på iPad kan det hende at riktig sang ikke kommer opp i videovinduet. For å se riktig video, trykk på alternativlinken over videoen.

Busker Busker


Busker Busker er en indiegruppe som orginalt kun hadde planer om å spille på gaten. De spilte i en lokal park, og ble raskt noenlunde kjent for sine gatekonserter.
I Mars 2012 kom deres første album "1st Album" ut og solgte 50 000 kopier de 3 første ukene.
I Juni slapp de et minialbum med 5 sanger som ikke passet inn på det første albummet, også kalt et "wrap-up"-album (av dem selv). De 5 nye sangene tok hele topp 5 på den nasjonale hitlisten, noe som er beundringsverdig for en ny gruppe. 
Denne gruppen skriver all musikk og tekster selv, og synger stort sett på koreansk.
Sjekk ut sangen "A Cherry-Blossom Ending" fra det første albumet deres som hadde et veldig tydelig vår-tema:
Trykk her for alternativ


Dette er virkelig en veldig vakker sang. Vokalene varmer meg i hjertet. Teksten er enkel, men vakker.

"How is this love song 
that you hear right now?
I hold hands with you, whom I love
As we walk together on this unknown street"


Om du likte denne sangen, ligger det to til på spillelisten som er absolutt verdt å høre på.

Det var det jeg hadde av grupper for denne gang. 
Videre har jeg to sanger jeg fant som var veldig gode

Denne låten er på engelsk. Jeg er ganske sikker på at det er en coverlåt, men når jeg prøvde å søke opp teksten så fant jeg ingenting som beviste det. Melodien høres uansett veldig kjent ut.
Men verdt å høre på, det er den!
Trykk her for alternativ



Siste låt har en veldig fransk jazz-følelse å by på. En veldig rolig og vakker sang.
Trykk her for alternativ



Musikk er et eget språk for alle

Nå som jeg har vært ute i det ukjente og hørt på sanger og sett videoer med titler og artistnavn jeg ikke forstår, har jeg likevel skjønt hvor mye kvalitet som kan graves frem. Jeg kommer til å fortsette med denne spillelisten en stund, tror jeg.
Senere ønsker jeg å finne lignende musikk fra andre land også. Norge inkludert, da det gjemmer seg sinnsykt mye bra på Urørt for eksempel. Det er for mye fokus på språk hos lyttere i hele verden. Vi glemmer at musikk er et språk for seg selv, noe vi alle har til felles uansett språk og hjemland.

Fant du noe du likte i dag? 
Kom også gjerne med anbefalinger av musikk, uansett hvor den er fra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer?