tirsdag 12. mars 2013

Jeg Har Funnet en Gullgruve! (playlist oppdatering)

The Koxx

Dette er tredje oppdatering på min jakt etter god koreansk musikk som ikke er popmusikk.
Les første og andre innlegg.
Jeg skal forresten også nevne at hvis du sitter på en pc så fortsetter spillelisten etter du har hørt en sang ferdig. Siden alle gruppene her nede har flere sanger enn bare den ene jeg setter inn her, vil disse komme etter hverandre helt automatisk. Gotta love You Tube =D

PS: Jeg har lagt merke til at playlist-opplegget til YouTube ikke alltid virker på iPad. For å se riktig video, trykk på alternativlinken over videoen.

I dag har jeg tre godbiter av noen band å dele med dere. Jeg er helt sinnsykt fornøyd med hva jeg har funnet i dag, så lov meg å sjekke ut hvertfall én sang av alle tre grupper. Du har ingen ting å tape på det.


The Solutions

Dette er en duo som synger mange(muligens alle?) av sine sanger på engelsk. Alle sangene på listen er det. Jeg aner ikke hvorfor musikkvideoen til sangen "Your One"(neste på listen) er satt til bilder fra filmen "The Rum Diary", for sangen er ikke på det originale soundtracket til filmen. Mulig det finnes et eget soundtrack for korea eller noe...
Dette er veldig gitar og vokalbasert indiepop som gir god stemning. Vokalisten er flink til å synge engelsk, i forhold til hva som ofte dukker opp der borte. Det er litt vanskelig for meg å sammenligne de med noen her ifra vest, men dette er musikk som så absolutt passer inn i vårt typiske lydbilde. Gitarmelodiene har en eller annen klang og følelse som gjør at jeg storkoser meg når jeg hører på.

Sjekk ut de tre sangene jeg har valgt ut her:
Trykk her for alternativ




Ash Gray


Ash Gray er en godt utviklet gruppe som har holdt på siden 2009. De synger på koreansk. De bidrar da med en akustisk sound med innslag av synth, piano og elektriske trommer. De har mye rolig musikk, men også noe i medium tempo. Kvaliteten på vokalene her er veldig bra! Sett bort ifra språket hadde dette så absolutt fungert hos oss i vest.

Sjekk ut de tre sangene jeg har valgt ut her:



The Koxx


Vi avslutter med et smell! The Koxx er en gruppe som, etter som jeg har forstått, er ganske store i Sør-Korea. De debuterte også i 2009, så de har holdt på noen år nå. Dette er mye røffere indie enn musikken over her, og garantert noe som lager liv. Det grenser mot garage, dette. Skikkelig kule er de, ærlig talt. Minner mye om den typiske indien som dukker opp her i Europa de siste årene. The Wombats kan de kanskje ligne på? Jeg er ikke helt sikker. Dette er så absolutt musikk jeg kunne hørt på radiokanaler som P3, uten tvil, om vi her borte bare visste om de. De synger både på engelsk og koreansk, så de har bestemt seg for å være litt internasjonale.
Den første sangen her, 12:00, kommer mest sannsynlig til å feste seg på hjernen din med sin fengende melodi.

Sjekk ut de 5 sangene jeg har valgt ut her:
Trykk her for alternativ



Det var alt for denne gang! 

Nå har denne bloggen levd i én uke, og denne spillelisten blitt oppdatert tre ganger. Den kommer ikke til å bli oppdatert så ofte fra nå av, for jeg ville egentlig bare være ganske aktiv i én uke for å bygge en god grunnmur å sette bloggen på.
Jeg håper det er noen som faktisk hører på denne musikken, og liker det de hører. Jeg vil gjerne vite det om dere gjør det! Akkurat nå har denne spillelisten bare resultert i positive ting for meg, for jeg har funnet så sinnsykt mye mer god musikk å høre på enn det jeg hadde i fra før. Litt frisk pust i spillelistene mine hadde jeg ikke vondt av.

Kommentarer tas imot med takk! Jeg vil høre hva dere mener om disse sangene og gruppene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer?