fredag 15. mars 2013

Utnytt Spotify til å Oppdage Ny Musikk

Kilde: http://www.thesavvyboomer.com/the_savvy_boomer/2007/06/podcasts-anothe.html
I det siste har jeg lagt merke til at veldig få/ingen av de jeg kjenner bruker streamingtjenester som Spotify og Wimp til å oppdage ny musikk de kanskje liker. De bruker stort sett andre medier som You Tube, radio, blogger og den viktigste av alle: venner. I dag hadde vi en forelesning hvor foreleseren lurte på om vi brukte spotify til å finne ny musikk. Det var ikke mange andre enn meg som gjorde det. Derfor tenkte jeg ut dette blogginnlegget, for noe jeg trodde bare jeg ikke visste om inntil nylig viser seg å være noe veldig få er klar over. Selv er jeg betalende bruker av Spotify, så jeg kommer til å holde meg til det.

Related Artists

Inntil ganske nylig var jeg selv en av dem som finner musikk andre steder, for så å søke det opp på spotify etter at jeg fant ut om jeg likte det eller ikke. Da for å få det inn på spillelisten som jeg har synkronisert på mobilen min. Jeg tror hovedgrunnen til dette er at Spotify sin mulighet til å finne artister som ligner på de du allerede liker, "Related Artists", ikke akkurat imponerer. Spesielt hvis du havner innenfor nisjemusikk så kan du oppleve at artister ligner på hverandre på grunn av at de synger på samme språk, for eksempel. Tjenesten har blitt bedre siden lanseringen, må jeg nesten nevne. Jeg fant fort ut at denne sjeldent var noe å bruke tiden sin på, når det finnes mye bedre og enklere måter å finne musikk du liker.
Dette er artister som ligner på Skambankt, i følge Spotify. Noen få treffer, men de fleste er der fordi de er norske.

Grunnen til dette er at Related Artists ikke bygger på hvilke artister som ligner på hverandre, men hva de som hører på denne artisten en del hører på i tillegg til denne artisten. Så en person som hører mye på Skambankt hører gjerne på en del andre norske artister og.

Spotify Radio

Spotify Radio gir veldig mange muligheter, og jeg anbefaler på det sterkeste å leke litt rundt med det. Det jeg derimot skal fokusere på her er en utrolig herlig oppdagelse jeg gjorde en dag jeg trykket feil inne på spotify. Jeg bruker nå spotify radio aktivt for å finne mer musikk jeg kan like. Nøyaktig hvordan spotify radio fungerer skal jeg ikke gå inn på her, bare hvordan du kan utnytte det til å finne mer musikk du ikke har hørt om.

Her er en enkel instruks:


1. Lag en kjempestor spilleliste hvor du har samlet ALL musikken du liker.
Da mener jeg ikke absolutt alle sangene til en artist du liker veldig godt, men alle favorittsangene dine fra alle artister du liker. Dette høres ut som mye arbeid, men det går rett og slett ut på å fylle opp listen med sanger du liker å høre på akkurat nå, og slette dem om du går lei.
I mitt tilfelle lagde jeg en liste som het "Yes, Please" den første dagen jeg skaffet meg spotify, kort tid etter lansering. Denne listen har ikke all musikken jeg liker, men stort sett alle favorittsangene mine som jeg aldri går lei av, og alle favorittsangene som jeg liker for tiden. Noen av sangene jeg liker for tiden blir for alltid, andre blir slettet etter noen uker eller måneder. Dette er også den eneste listen jeg har synkronisert til mobilen. Denne listen har cirka 350 sanger, som ikke er så mye.

2. Start Playlist Radio

Nå setter du på playlist radio og lar den stå på. Så vidt jeg har forstått vil det nå settes på en slags radio med en god blanding av musikk funnet basert på musikken du har på spillelisten din, og musikken som allerede finnes på listen din. Selv trodde jeg dette kom til å være like halvhjertet som "Related Artists", men jeg tok så alt for feil. Jeg vet ikke hva som gjør det nøyaktig, men nå er jeg avhengig. Det dukker opp MYE musikk jeg aldri har hørt før, av artister jeg aldri har hørt om, som er helt i min gate.
Som den typen person som sitter å trykker på next-knappen sinnsykt mye, selv når jeg hører på en spilleliste fylt opp med musikk jeg elsker, så opplevde jeg ikke dette med spotify radio. For ja, liker du ikke sangen så bytter du bare. Noe som leder oss til punkt tre:

3. Liker/Liker ikke
Når du har satt i gang Spotify Radio kommer dette vinduet opp:


Det er nå du skal hjelpe Spotify Radio til å finne musikken du liker. Dette er ikke noe du absolutt må gjøre, men det kan hjelpe litt. Prinsippet er enkelt: Likte du ikke sangen så trykker du på tommelen ned. Da prøver Spotify å unngå sanger som det. Liker du den så trykker du på tommelen opp, og sangen blir lagt til i en egen spilleliste på menyen din kalt "Liked from Radio". Jeg trykker kun på tommelen opp når det er sang jeg liker veldig godt som jeg ikke har hørt før. Dermed blir "Liked from Radio" en liste jeg kan gå inn på etterpå og sjekke ut mine nye oppdagelser. Det er faktisk sinnsykt mye musikk jeg aldri har hørt om som dukker opp! Jeg ble overrasket. 

Har du noen gang brukt Spotify Radio eller Playlist Radio?
Bruker du Spotify eller Wimp til å oppdage ny musikk, eller går du andre steder?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer?